•  

        *

        Špeciálna základná škola internátna

        Okoč, Gorkého 4/90

         

         

         

         

        INOVOVANÝ

        ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

         

         

         

         

         

         

        Motto :     „Nikto nie je úplne neschopný,

        každý dokáže aspoň niečo urobiť,

        len mu treba na to vytvoriť podmienky.“

         

         

         

                                                                                               ( Preiffer )

         

         

         

         

        Platnosť, revidovanie

        Dátum

        Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod.

        Platnosť ŠkVP

        01.09.2016

        VP pre žiakov s mentálnym postihnutím schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 5. 5. 2016 pod číslom 2016- 14674/20264:6-10F0 s platnosťou od 1. 9.2016

        Platnosť ŠkVP

        01.09.2016

        Školský vzdelávací program pre prípravný ,1.,2. ,5.,a 6. ročník

        Platnosť ŠkVP

        01.09.2017

        Školský vzdelávací program pre 3. a 7.ročník

        Platnosť ŠkVP

         

        01.09.2018

        Školský vzdelávací program pre 4. a 8.ročník

         

         

        01.09.2018

        Školský vzdelávací program pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím pre 2.,3. a 5. ročník

         

         

        01.09.2019

        Školský vzdelávací program pre  9.ročník

         

         

        01.09.2020

        Školský vzdelávací program pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím pre 4.. a 7.. ročník

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Inovovaný školský vzdelávací program

        Špeciálnej základnej školy internátnej Okoč

         

        Vzdelávací program (názov):

        1. Špeciálna základná škola                                 

        Stupeň vzdelania: primárny

        Dĺžka štúdia: deväť /desať rokov

        Vyučovací jazyk: maďarský ,slovenský

        Študijná forma: denná

        Druh školy: štátna  

        Predkladateľ: Špeciálna základná škola internátna Okoč

                                   Gorkého 4/90, 930 28 Okoč

                            

        Názov školy:  Spojená škola Okoč, org.jednotka Špeciálna základná škola internátna, Okoč, Gorkého 4/90,

        930 28 Okoč

        Adresa: Gorkého 4/90, 930 28 Okoč

        IČO: 350206

         

        Kontakty pre komunikáciu so školou

         

        Titul, meno, priezvisko

        Pracovná pozícia

        Telefón

        e-mail

        Mgr. Ildikó Hrubá

        Riaditeľka školy

        0031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Mgr. Katalin Rácz

        Zástupkyňa riaditeľky školy

        0031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        MelindaBugárová

        Vedúca vychovávateľka ŠI

        0031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Alžbeta Varga

        Hospodárka

        0031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Ida Takácsová

        Ekonómka

        0031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Zuzana Takácsová

        Vedúca školskej jedálne

        0031/5558117

        ssokoc@gmail.com

            

         

         

         

        Zriaďovateľ:

        Okresný úrad Trnava

        Odbor školstva

        Vajanského 2

        917 01 Trnava

        Platnosť dokumentu od: 1.9.2016                     Podpis riaditeľa:

         

        1. Charakteristika školy

         

         

        1. Veľkosť a zloženie školy 

         

             Naša Špeciálna základná škola internátna,Gorkého 4/90,Okoč je organizačnou zložkou Spojenej školy,Gorkého 4/90, 93028 Okoč. Je plne organizovaná škola s prípravným až deviatym ročníkom. Zabezpečuje vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami, ktorým ich postihnutie nedovoľuje vzdelávať sa v ostatných školách.

        Súčasťou školy je školský klub detí / ŠKD/, školský internát /ŠI/ a školská jedáleň /ŠJ/

         

         Škola umožňuje pre absolventov variantu A  pokračovať v ďalšom vzdelávaní v Odbornom učilišti v odboroch stavebná práca- maliar a natieračské práce, cukrárska výroba- cukrár, krajčírstvo – odevná konfekcia a bielizeň

          

         

        1. Charakteristika žiakov

         

              Naši žiaci sú so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami,Ich postihnutie nedovoľuje vzdelávať sa v ostatných školách.Vzdelávanie sa vykonáva špeciálnymi formami a metódami s možnosťou využitia kompenzačných pomôcok s cieľom začleniť žiakov do pracovného procesu a života v spoločnosti. Postavenie a druhy špeciálnych škôl vymedzuje zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov, ďalej len „školský zákon“.

         Vzdelávanie žiakov v našej škole sa uskutočňuje diferencovane podľa stupňa postihnutia žiakov v troch vzdelávacích variantoch:

        • žiaci s ľahkým mentálnym postihnutím sa vzdelávajú podľa učebných plánov a učebných osnov vzdelávacieho variantu A.

        • žiaci so stredným mentálnym postihnutím sa vzdelávajú podľa učebných plánov a učebných osnov vzdelávacieho variantu B.

        • žiaci, ktorých nemožno vzdelávať podľa vzdelávacieho variantu A alebo B, sa vzdelávajú podľa individuálnych vzdelávacích programov – vzdelávací variant C.

        Okrem toho máme aj žiakov autistov s mentálnym postihnutím  

         

        Vnútorná diferenciácia pre žiakov s mentálnym postihnutím sa na vysvedčení vyznačí tak, že sa uvedie písmeno vzdelávacieho variantu, podľa ktorého bol žiak vzdelávaný.Žiakov máme z obce Okoč a z blízkeho okolia..

         

        1. Charakteristika pedagogického zboru - personálne zabezpečenie

         

        Pedagogický zbor Špeciálnej základnej školy internátnej v Okoči je plne kvalifikovaný, všetci učitelia majú pedagogickú a odbornú spôsobilosť, ktorá je základom kvalitného vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V triedach ŠZŠ spolupracujú s triednymi učiteľmi aj asistenti, ktorí sú zadelení podľa stupňa a druhu postihnutia žiaka. Zaradenie asistentov učiteľa do výchovno-vyučovacej činnosti prináša možnosti efektívnejšieho využívania individuálnych špeciálno-pedagogických prístupov, metód a foriem práce. V štruktúre pedagogického zboru fungujú  metodické orgány – metodické združenie I. stupňa ŠZŠ a predmetová komisia II. stupňa ŠZŠ.

         

        1. Organizácia prijímacieho konania

        Škola neorganizuje špeciálne prijímacie konanie do prípravného ani ostatných ročníkov. Žiak sa do školy prijíma na základe jeho zdokumentovaného zdravotného znevýhodnenia. Postup pri prijímaní žiakov s mentálnym postihnutím do školy prebieha podľa § 95 ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a v súlade s § 7 vyhlášky MŠ SR č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách. O prijatí žiaka do školy rozhodne písomne po prerokovaní v pedagogickej rade školy riaditeľka školy.

            

        5.     Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o vzdelaní

        Úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu pre žiakov s mentálnym postihnutím podľa § 16 ods. 3 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z. žiak získa primárne vzdelanie.

        Dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou Na vysvedčení posledného ročníka sa uvedie stupeň dosiahnutého vzdelania nasledovne: „Žiak (žiačka) získal (získala) primárny stupeň vzdelania“. Ak žiak ukončil povinnú školskú dochádzku, uvedú sa aj  údaje o ukončení povinnej školskej dochádzky nasledovne: „Žiak (žiačka) ukončil (ukončila) povinnú školskú dochádzku“.

        V doložke vysvedčenia žiaka so zdravotným znevýhodnením sa uvádzajú  aj ďalšie dôležité skutočnosti súvisiace s jeho vzdelávaním, ako napríklad vzdelávanie podľa individuálneho vzdelávacieho programu, variant vzdelávacieho programu, podľa ktorého bol vzdelávaný, ak ukončil povinnú školskú dochádzku v nižšom ako poslednom ročníku aj ročník ukončenia povinnej školskej dochádzky.“

         

        6.Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi

         

              Rodičia sú o vzdelávaní,a o výchovno – vzdelávacích výsledkoch a mimovyučovacích prázdninových aktivitách svojich detí informovaní :

        • na celoškolských rodičovských a triednych schôdzkach - 3 krát ročne,
        • na individuálnych konzultáciách s triednym učiteľom alebo vyučujúcim daného predmetu,
        • Školské podujatia ktoré sú organizované počas školského roka rodičia žiakov sú pozvané.

                                                                                             

           Rada školy je vrcholným orgánom školy a je založená v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní.  Pozostáva z 11 členov v nasledujúcom zastúpení : 2 pedagogickí zamestnanci, 1 prevádzkový zamestnanec, 4 zástupcovia zriaďovateľa a 4 zástupcovia rodičov.

         Rada školy sa v priebehu školského roka stretáva minimálne 4 krát a v prípade potreby i viac krát. Práva a povinnosti Rady školy vyplývajú z ustanovenia zákona.

         

             

         

         

         

         

         

        Spolupráca s ďalšími subjektami:

         

        Slovenský červený kríž- miestna organizácia

        Zbor dobrovoľných hasičov Okoč

        Žitnoostrovské osvetové stredisko Dun.Streda

        Materské školy Okoč a Opat.Sokolec

        Základná škola Jánosa Arany s VJM

        DSS Okoč

        Kultúrne stredisko Okoč,

        Mestské kultúrne stredisko Veľký Meder

         

         

        7.Priestorové a materiálno – technické podmienky školy

         

                    Špeciálna základná škola internátna má v rámci budovy školy k dispozícii 9 kmeňových tried, ktoré využívajú žiaci 1. a 2. stupňa.

        Okrem nich má vybudované odborné učebne:

        - Počítačová učebňa je vybavená 9 počítačmi so zapojením na internet a slúchadlami a jedným učiteľským počítačom, tlačiarňou a skenerom. Je využívaná počas vyučovania v jednotlivých predmetoch i v popoludňajších hodinách v krúžkovej činností,v ŠKD a na ŠI vo výchovnej činnosti. Učitelia a vychovávatelia využívajú počítače v zborovni. Riaditeľka školy, zástupca riaditeľky školy, hospodár školy, účtovníčka majú k dispozícii samostatný počítač.

        Počítače sú prístupné aj pre vzdelávanie ostatných zamestnancov školy.

        Škola v rámci projektu Digiškola získala 4 kusov notebookov, 4 kusov dataprojektorov, 4 kusov interaktívnych tabúľ. Využívané sú v rámci vyučovacieho procesu, ale i príprave pedagógov na vyučovanie a ich odborného rastu i pri plnení ich ďalších povinností.

        Účasťou v ďalších projektoch –AMV projekt - škola získala ďalšie dve interaktívne tabule s dataprojektormi a ďalšie prenosné počítače. Všetka technika je k dispozícii pedagógom i žiakom školy.

        - Školská dielňa je určená na výučbu pracovného vyučovania a technickej výchovy vybavená materiálom a nástrojmi na prácu s kovom a  na prácu s drevom.  Priestor a umiestnenie je postačujúce pre súčasný počet žiakov.

        - Cvičná kuchynka sa využíva na hodinách pracovnej výchovy ,pre krúžkovú činnosť ŠKD a ŠI pri príprave jedál teplej alebo studenej kuchyne.

        - Školský dvor je majetkom školy. Na školskom dvore je asfaltová  a trávnatá plocha, ktorú škola využíva na volnočasové aktivity  a na telesnú výchovu .  Na zadnej časti školského dvora je  školské políčko, ktoré je využívané na pestovateľské práce /zelenina,ovocie,bylinky/. Areál žiaci využívajú počas riadneho vyučovania, počas činností v školskom klube detí a pri realizácii školských športových, vzdelávacích i kultúrnych akcií.

        - Keramická dielňa je určená na rôzne činnosti, ktoré sú zamerané hlavne na rozvoj jemnej motoriky a tvorivosti žiakov.

        - Školská knižnica je určená pre žiakov, pedagógov a ostatných zamestnancov  školy. Je moderne vybavená, digitalizovaná.

        Knižný fond sa dopĺňa priebežne, z grandu ,zo sponzorstva….

        Iné priestory :

        - Kabinety sú určené pre uloženie a uskladnenie učebných pomôcok, kabinetných zbierok, náradia a náčinia. Na škole sú zriadené:

        - Kabinet telesnej výchovy

        - Kabinet pracovného vyučovania

        - Kabinet učebných pomôcok

        - Zborovňa slúži pedagogickým zamestnancom pre prípravné práce, relaxáciu a uloženie pomôcok, obuvi a odevov.

        - Kancelárie s náležitým zariadením a vybavením sú určené pre prácu riaditeľky školy ,zástupkyne riaditeľky ,ekonóma školy, a vedúcu školskej jedálni.

        - Archív je zriadený na archivovanie a uloženie dokumentácie školy.

        - Šatne sú umiestnené na prízemí vo vestibule školy. Ide o drevené uzamkýnateľné skrinky pre každú triedu. Slúžia žiakom na odkladanie obuvi. Šatňa je vybavená lavičkou. Vešiaky na odkladanie odevov sú umiestnené v kmeňových triedach.

        - Priestory pre hygienu sú určené zvlášť pre žiakov / chlapcov a dievčatá / a zvlášť pre personál.

        Okrem uvedených odborných učební sú v škole : spoločenské miestnosti, školská jedáleň a kabinety odborných predmetov. Správou a vedením odborných učební a kabinetov sa pravidelne na začiatku školského roka navrhuje, pedagogickou radou prerokuje a riaditeľkou schváli zamestnanec, ktorý príslušný kabinet, resp. učebňu spravuje.

        Súčasťou školy je aj školský klub detí,a školsý internát a školská jedáleň ktorý využíva na svoju činnosť  mietnosť na prízemí školy. Škola na zlepšenie vybavenia svojich učební a kabinetných zbierok využíva výzvy na podávanie projektov. Získaním grantov vybavila školskú knižnicu literatúrou pre deti a mládež, zabezpečila do školského klubu detí nové hračky, hry a športové potreby.

         

        8.Škola ako životný priestor

         

        V škole kladieme veľký dôraz na vytváranie pozitívnej školskej klímy, na pestovanie dobrých vzťahov medzi žiakmi navzájom aj medzi učiteľmi a žiakmi a v neposlednom rade medzi učiteľmi a rodičmi. Uvedomujeme si, že na formovanie osobnosti žiaka vplýva veľkou mierou aj prostredie, preto venujeme veľkú pozornosť estetickej úprave tried, chodieb, vstupných priestorov školy a areálu školy. Interiér je doplnený nástenkami, informačnými tabuľami a kvetinovou výzdobou. Za čistotu a hygienu v priestoroch školy sú zodpovední príslušní prevádzkoví zamestnanci, ale aj žiakov vedieme k tomu, aby udržiavali poriadok a čistotu na svojich pracovných miestach, v triedach, na chodbách a vo všetkých priestoroch školy. Priebežne dopĺňame a zlepšujeme materiálne vybavenie školy novými učebnými pomôckami. Dôležitou súčasťou života internátnej školy sú voľnočasové aktivity zverených žiakov, o ktorých pravidelne a aktuálne informujeme na internetovej stránke školy.

        Hlavným výchovným zámerom školy je budovanie priateľskej atmosféry a dôvery medzi žiakmi navzájom a  pedagógmi a žiakmi.

        Pedagogickí zamestnanci školy sa snažia vytvárať podmienky na osvojenie si metód individuálneho štúdia a využívanie rôznych zdrojov informácií v príprave na vyučovanie.

        Podporujú vyučovacie stratégie, metódy a postupy, ktoré prepájajú učenie so životom, rozvíjajú kompetencie žiakov  (skúsenostné učenie).

         

         

        9.Podmienky na zaistenie bezpečnosti ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

         

                    Nevyhnutnosťou pre uskutočnenie ŠkVP je zabezpečenie vhodnej štruktúry pracovného režimu a odpočinku žiakov a učiteľov, vhodného režimu vyučovania s rešpektovaním hygieny učenia sa, zdravého prostredia učební (tried) a ostatných priestorov školy podľa platných technických a hygienických noriem – zodpovedajúca svetelnosť, teplota, nehlučnosť, čistota, vetranie, hygienické vybavenie priestorov, primeraná veľkosť sedacieho a pracovného nábytku.

        Podľa § 152 zákona c.245 /2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní /školský zákon/ je škola pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb povinná:

        a) prihliadať na základné fyziologické potreby detí a žiakov,

        b) vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a žiakov a na predchádzanie sociálno-patologických javov,

        c) zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí a žiakov,

        d) poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov,

        e) viesť evidenciu školských úrazov detí a žiakov, ku ktorým prišlo počas výchovno-vzdelávacieho procesu a pri činnostiach organizovaných školou; pri vzniku školského úrazu vyhotoviť záznam o školskom úraze.

        Škola vytvára bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky v priestoroch na vyučovanie. Na začiatku školského roka sú žiaci podrobne oboznámení so školským poriadkom a s vnútornými predpismi na dodržiavanie pravidiel pri ochrane zdravia a dodržiavanie bezpečnosti pri práci a ochrane pred požiarom. Taktiež sú poučení pred každou hromadnou akciou alebo prázdninami. V odborných učebniach sú zavedené špeciálne pravidlá.

        Minimálne jedenkrát za rok je vyhlásená cvičná evakuácia žiakov a zamestnancov školy a ich presun do bezpečnej vzdialenosti od budovy školy.

        Bezpečnosť a ochranu zdravia zaručuje aktívna ochrana žiakov pred úrazmi. Na škole je zriadená funkcia školského zdravotníka, ktorý prešiel výcvikom prvej pomoci. Ten má k dispozícii vybavenú lekárničku. Nevyhnutné je dodržiavanie zákazu fajčenia, pitia alkoholu a používanie iných škodlivín v škole a v okolí.

        Škola spolupracuje s technikom bezpečnosti práce a ochrany zdravia a ochrany pred požiarmi. Sú ustanovené komisie BOZ a PO, ktoré robia prehliadku objektu a kontrolujú plnenie opatrení. Niekedy robia kontrolu náhodne a neohlásene. Revízie sú robené pravidelne podľa predpisov. Zistené nedostatky sú odstraňované okamžite.

        Žiaci na základe odporúčania pediatra alebo odborného lekára sú oslobodení od telesnej výchovy a aktivít organizovaných v prostredí, ktoré by mohlo ohroziť ich zdravie.

        V oblasti prevencie proti šikanovaniu a protidrogovej výchovy sú pravidelne pripravované odborné prednášky, aktivity zamerané na uvedenú tematiku.

         

         

         

         

         

         

         

         

        1. Charakteristika školského vzdelávacieho programu

         

         

         

             Vzdelávacie priority školy vychádzajú a rešpektujú ciele štátneho vzdelávacieho programu pre primárne vzdelávanie a pre nižšie stredné vzdelávanie.

         

         

        1. Pedagogický princíp školy

         

        - poskytnúť žiakom primerané možnosti skúmania ich najbližšieho kultúrneho a prírodného prostredia tak, aby získali záujem o poznávanie nového,

        -    rozvíjať  cieľavedome,  systematicky  a  v tvorivej  atmosfére osobnosť    žiaka v poznávacej, sociálnej , emocionálnej a morálnej oblasti,

        -    viesť žiakov k spoznávaniu svojich schopností, k  využívaniu svojich možností, ku kompenzácii  svojich  obmedzení a tým k vytváraniu reálneho obrazu seba samého,

        -    rozvíjať  a  kultivovať  svoju osobnosť,  osvojiť  si základy  spôsobilosti učiť  sa a poznávať seba samého,

        -  podporovať kognitívne procesy a kompetencie žiakov kriticky a tvorivo myslieť prostredníctvom  získavania  vlastnej  poznávacej  skúsenosti  a  aktívnym riešením problémov,

        • rozvíjať komunikačné spôsobilosti žiakov v slovenskom i v maďarskom  jazyku,
        • umožniť žiakom získať základné pracovné zručnosti a návyky, aby ich mohli využiť pri ďalšom vzdelávaní aj v občianskom živote,
        • vyvážene rozvíjať u žiakov kompetencie dorozumievať sa a porozumieť si, hodnotiť (vyberať a rozhodovať) a iniciatívne konať,
        • podporovať rozvoj intrapersonálnych a interpersonálnych kompetencií, najmä otvorene vstupovať do sociálnych vzťahov, naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť, rozvíjať sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, ďalším ľuďom a k svojmu kultúrnemu a prírodnému okoliu,
        • viesť žiakov k tolerancii, znášanlivosti, porozumeniu a k akceptovaniu iných ľudí, ich duchovno-kultúrnych hodnôt, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami, cirkvami a náboženskými spoločenstvami,
        • naučiť žiakov uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť zodpovednosť za svoje zdravie, aktívne ho chrániť a upevňovať, chrániť životné prostredie
        • pripraviť žiaka na bežný život primerane k jeho schopnostiam,
        • dosiahnuť zvýšenie gramotnosti v oblasti IKT,

         

         

         

         

         

         

           
         

        1. Zameranie školy a stupeň vzdelávania

         

        Zameraním školy je:

         

        • aby si žiaci osvojili základy všeobecného vzdelania poskytovaného školou
        • vybaviť žiakov takými kompetenciami, ktoré im umožnia po skončení primárneho vzdelávania pokračovať kontinuálne  v ďalšom vzdelávaní
        • žiakov vychovávať a vzdelávať k zodpovednosti, samostatnosti a schopnosti samostatne vystupovať  
        • aby z našej školy odchádzali žiaci, ktorí budú schopní sa socializovať, asertívne komunikovať a reálne zhodnotia svoje uplatnenie na trhu práce
        • aby žiaci rešpektovali normy spoločenského správania sa

         

         

        3.Ciele výchovy a vzdelávania

        • Hlavnými cieľmi primárneho vzdelávania sú rozvinuté kľúčové kompetencie (spôsobilosti), ako kombinácie vedomostí, skúseností a postojov žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia na úrovni, ktorá je pre nich osobne dosiahnuteľná.
        • Primárne vzdelávanie poskytuje východiskovú bázu pre postupné rozvíjanie kľúčových spôsobilostí žiakov ako základu všeobecného vzdelania prostredníctvom nasledujúcich cieľov:
        •  poskytnúť žiakom primerané možnosti skúmania ich najbližšieho kultúrneho a prírodného prostredia tak, aby získali záujem o poznávanie nového,
        •  rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť žiaka v poznávacej, sociálnej , emocionálnej a morálnej oblasti,
        •  viesť žiakov k spoznávaniu svojich schopností, k využívaniu svojich možností, ku kompenzácii svojich obmedzení a tým k vytváraniu reálneho obrazu seba samého,
        • rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, osvojiť si základy spôsobilosti učiť sa a poznávať seba samého,
        •  podporovať kognitívne procesy a kompetencie žiakov kriticky a tvorivo myslieť prostredníctvom získavania vlastnej poznávacej skúsenosti a aktívnym riešením problémov,
        •  umožniť žiakom získať základné pracovné zručnosti a návyky, aby ich mohli využiť pri ďalšom vzdelávaní aj v občianskom živote,
        •  vyvážene rozvíjať u žiakov kompetencie dorozumievať sa a porozumieť si, hodnotiť (vyberať a rozhodovať) a iniciatívne konať,
        •  podporovať rozvoj intrapersonálnych a interpersonálnych kompetencií, najmä otvorene vstupovať do sociálnych vzťahov, naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť, rozvíjať sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, ďalším ľuďom a k svojmu kultúrnemu a prírodnému okoliu,
        •  viesť žiakov k tolerancii, znášanlivosti, porozumeniu a k akceptovaniu iných ľudí, ich duchovno-kultúrnych hodnôt, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami, cirkvami a náboženskými spoločenstvami,
        • naučiť žiakov uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť zodpovednosť za svoje zdravie, aktívne ho chrániť a upevňovať, chrániť životné prostredie.

         

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

        4.Profil absolventa

        A/     Absolvent programu primárneho vzdelávania pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia by si mal osvojiť tieto kľúčové kompetencie (spôsobilosti):

        Absolvent má osvojené základy čitateľskej, pisateľskej, matematickej, prírodovednej, kultúrnej a mediálnej gramotnosti.

        Absolvent programu primárneho vzdelávania pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia disponuje na primeranej úrovni s nasledujúcimi kľúčovými kompetenciami:

        – pozná a uplatňuje účinné techniky učenia sa,

        – vyjadruje sa súvisle ústnou formou adekvátnou primárnemu stupňu vzdelávania a jeho narušenej komunikačnej schopnosti v materinskom, štátnom jazyku,

        – rozumie obsahu písaného textu, dokáže ho ústne zreprodukovať,

        – vie samostatne písomne komunikovať (nakoľko mu to umožňuje dosiahnutý stupeň vo vývine jemnej motoriky a aktuálna úroveň zrakovo-motorickej koordinácie),

        – využíva základné matematické myslenie na riešenie praktických problémov v každodenných situáciách,

        – vie používať vybrané informačné a komunikačné technológie pri učení sa, pozná riziká spojené s využívaním internetu a médií,

        – získa základy uplatňovania kritického myslenia pri práci s informáciami,

        – chápe základné prírodné javy v ich vzájomnej súvislosti, vie porovnávať a objavovať vzťahy medzi predmetmi a javmi,

        – chápe dôležitosť ochrany svojho zdravia,

         

        – rozpozná v škole a vo svojom najbližšom okolí určitý problém, premýšľa o jeho príčinách a vie navrhnúť riešenie podľa svojich vedomostí a skúseností,

        – váži si seba i druhých, dokáže ústretovo komunikovať a spolupracovať,

        – správa sa kultúrne, primerane okolnostiam a situáciám,

        – cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,

        – má osvojené základy pre tolerantné a empatické vnímanie prejavov iných kultúr,

        – uvedomuje si, že má svoje práva a povinnosti, rešpektuje práva iných.

         

        B/    Absolvent primárneho vzdelávania so stredným stupňom mentálneho postihnutia by si mal osvojiť nasledovné kľúčové kompetencie (spôsobilosti):

        • Cieľom výchovy a vzdelávania žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia je
        • rozvíjať kognitívne a psychomotorické procesy, všestrannú komunikáciu,
        •  rozvíjať individuálne schopnosti a predpoklady mentálne postihnutých žiakov tak, aby si osvojili vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré dokážu využiť v osobnom živote,
        •  zamerať sa na pripravenosť v praktickom živote s možnosťou prirodzenej integrácie do spoločnosti a stali sa jej prirodzenou súčasťou,
        •  podnecovať žiakov k mysleniu na podklade názoru a k riešeniu problémov,
        •  učiť žiakov chrániť si svoje zdravie a zdravie iných.

         

         Profil absolventa

        Absolvent primárneho stupňa vzdelania má osvojené základy čitateľskej, pisateľskej, matematickej, prírodovednej a kultúrnej gramotnosti na elementárnej úrovni.

        Absolvent programu primárneho vzdelávania pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia disponuje na primeranej úrovni s nasledujúcimi kľúčovými kompetenciami:

        – vyjadruje sa ústnou formou adekvátnou primárnemu stupňu vzdelávania a jeho narušenej komunikačnej schopnosti,

        – rozumie obsahu jednoduchého písaného textu, dokáže ho ústne zreprodukovať,

        – zvláda jednoduchou formou písomnú komunikáciu

        – je schopný vyjadriť svoj názor,

        – uplatňuje ústretovú komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi s ktorými prichádza do kontaktu,

        – dokáže využiť získané základné matematické zručnosti na riešenie rôznych pracovných úloh a praktického života, používa pri tom konkrétne myslenie,

        – rozumie a používa základné pojmy z oblasti matematiky a prírodných vied,

        – chápe základné prírodné javy v ich vzájomnej súvislosti, vie porovnávať vzťahy medzi predmetmi a javmi,

        – využíva základné formy informačnej a komunikačnej technológie,

        – ovláda elementárne spôsoby práce s počítačom,

        – ovláda základy čítania, písania, počítania a využíva ich k svojmu vzdelávaniu,

        – dokáže pracovať s pomocou s učebnicami, pracovnými zošitmi a pomôckami,

        – dokáže popísať problém, vie na koho sa môže obrátiť o pomoc pri riešení problémov,

        – uvedomuje si, že má svoje práva a aj povinnosti.

         

         

        C/   Absolvent programu primárneho vzdelávania s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia získa predpoklady, aby  v rámci svojich možností dokázal komunikovať, spolupracovať. Mal by mať osvojené základy používania materinského jazyka, štátneho jazyka, základy sebaobslužných činností a mal by mať osvojené tieto kompetencie:

        Ciele výchovy a vzdelávania

        • Cieľom primárneho vzdelávania žiakov s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia je
        •  umožniť žiakovi spoznávať svoje vlastné rozvojové možnosti, postupovať pri jeho vzdelávaní podľa vlastných schopností, individuálnym tempom,
        •  prispievať k maximálnemu rozvoju osobnosti žiaka, primerane k jeho schopnostiam a predpokladom,
        •  pripraviť žiaka na bežný život primerane k jeho schopnostiam.

         

         Stupeň vzdelania

        Primárne vzdelanie získa žiak absolvovaním vzdelávacieho programu pre žiakov s mentálnym postihnutím, dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou.

         

         Profil absolventa

        Absolvent by mal dosiahnuť čo najširší a najrozsiahlejší záber v jednotlivých oblastiach podľa

        jeho individuálnych psychických a fyzických možností a schopností.

        Čiastočne až úplne samostatne vykonávať sebaobslužné činnosti (signalizovať potrebu, hygienické návyky, spolupracovať pri obliekaní a vyzliekaní, stolovanie,...).

        Mať vybudované sociálne vzťahy v užšom (trieda, škola, učitelia, asistenti, spolužiaci atď.) a širšom (mimo zariadenia školy) sociálnom prostredí.

        Úroveň vedomostí je ovplyvnená individuálnymi možnosťami a schopnosťami žiaka (intelekt, pridružené postihnutia,...).

        Absolvent na základe výsledkov svojich individuálnych schopností sa môže zaradiť do praktickej školy (podľa možností a schopností jednotlivcov) .

        Absolvent programu primárneho vzdelávania disponuje v rámci svojich schopností týmito kľúčovými kompetenciami:

        vyjadruje sa ústnou, písomnou formou podľa svojich schopností, adekvátne stupňu postihnutia,

        v materinskom jazyku na prijateľnej úrovni rozumie hovorenému slovu (textu),

        dokáže určitý čas počúvať, reagovať a vyjadriť svoj názor,

        dokáže používať základné matematické myslenie na riešenie rôznych životných situácií podľa svojich schopností,

        využíva základné informačné a komunikačné technológie pri vyučovaní a učení sa,

        komunikuje pomocou elektronických médií s pomocou učiteľa,

        osvojuje si postupy potrebné na získavanie nových poznatkov,

        teší sa z vlastných výsledkov,

        vníma problémové situácie v triede, oboznamuje sa s nimi, s pomocou pedagóga sa ich pokúša riešiť,

         

        uvedomuje si svoje vlastné potreby a využíva svoje možnosti,

        je oboznámený so základnými pravidlami a zvykmi súvisiacimi s úpravou zovňajšku človeka.

         

         

         

         D/ Cieľom výchovy a vzdelávania žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím (ďalej aj „žiak s AU alebo PVP s MP“) je predovšetkým rozvíjať ich individuálne schopnosti, vedomosti a zručnosti, potrebné pre ich praktický život a maximálne možné integrovanie do spoločnosti.

        Žiaci  s AU alebo PVP s MP sú vzdelávaní podľa individuálneho vzdelávacieho programu. Obsah vzdelávania je určený pre žiakov s AU alebo PVP s MP, bez ohľadu na to, akou formou sú vzdelávaní. Je vytvorený na troch úrovniach, pričom prvá, najnižšia úroveň je určená pre žiakov s najväčším narušením kognitívnych funkcií a posledná, tretia úroveň kladie z hľadiska obsahu učiva najvyššie nároky na stupeň vývinu týchto funkcií žiaka.

        Obsah a ciele jednotlivých vyučovacích predmetov je potrebné prispôsobovať individuálnym osobitostiam každého žiaka. Obsah vyučovacieho predmetu tvorí podklad, ktorý má učiteľ tvorivo rozvíjať, rozširovať alebo redukovať, v závislosti od potenciálu a osobnostných vlastností každého žiaka.

         Špecifiká výchovy a vzdelávania žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím

        Pri výchove a vzdelávaní žiakov s AU alebo PVP s MP ide o žiakov s rôznymi diagnostickými kategóriami a z toho vyplývajúcimi symptómami, ktoré zásadne ovplyvňujú nielen aktuálny výchovno-vzdelávací proces ale aj ich výchovu a vzdelávanie vôbec.

        Do skupiny pervazívnych vývinových porúch (F84) sú podľa MKCH-10-SK- 2016)1 zahrnuté nasledovné diagnostické kategórie: Detský autizmus (F84.0), Atypický autizmus (F84.1), Rettov syndróm (F84.2), Iná detská dezintegračná porucha (F84.3), Hyperaktívna porucha spojená s duševnou zaostalosťou a stereotypnými pohybmi (F84.4), Aspergerov syndróm (F84.5), Iná pervazívna vývinová porucha (F84.8), Pervazívna vývinová porucha, bližšie neurčená (F84.9).

        Žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím môže byť vzdelávaný

        a) v základnej škole pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami podľa individuálneho vzdelávacieho programu,

        b) v špeciálnej triede pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami základnej školy podľa individuálneho vzdelávacieho programu,

        c) v triede základnej školy spolu s inými žiakmi, t. j. v školskej integrácii podľa individuálneho vzdelávacieho programu.

         

        Podmienkou prijatia žiaka do základnej školy pre žiakov s autizmom, špeciálnej triedy v základnej škole alebo na školskú integráciu je špeciálnopedagogická a psychologická diagnostika predložená školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie, odborná lekárska diagnostika (najmä od detského psychiatra) a písomná žiadosť rodiča alebo zákonného zástupcu.

        O prijatí dieťaťa s AU alebo PVP s MP na vzdelávanie rozhoduje riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu a písomného vyjadrenia zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, vydaného na základe diagnostického vyšetrenia dieťaťa.

        Riaditeľ školy pred prijatím dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do školy so vzdelávacím programom pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami poučí zákonného zástupcu o všetkých možnostiach vzdelávania jeho dieťaťa.

        Do prípravného resp. 1. ročníka primárneho vzdelávania sa žiak prijíma po dovŕšení 6. roku života.

        Základná škola pre žiakov s autizmom má deväť ročníkov, s možnosťou zriadenia prípravného ročníka.

        Vzdelávanie žiaka sa, ak je žiakom s ťažkým zdravotným postihnutím, môže v základnej škole (ktorá je špeciálnou školou alebo v škole bežného typu) predĺžiť až do konca školského roku, v ktorom žiak dovŕši 18. rok svojho veku (Školský zákon).

        Obsah učiva sa žiakovi, ktorý si vyžaduje predĺženie vzdelávania, patrične upravuje v IVP tak, aby bol primerane rozložený. V pedagogickej dokumentácii sa vyznačuje ten postupový ročník, ktorého obsah vzdelávania žiak v príslušnom školskom roku plní; rok školskej dochádzky sa vyznačí podľa jeho skutočného poradia.

         

         

        Obsah vzdelávania určený pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím sa uplatňuje bez ohľadu na to, akou formou sú vzdelávaní.

        Obsah vzdelávania je vytvorený na troch úrovniach. Prvá, najnižšia, úroveň zahŕňa najnižšie požiadavky z hľadiska obsahu učiva a posledná, tretia, úroveň určuje najvyššie požiadavky. Vzhľadom na autizmus alebo ďalšie pervazívne vývinové poruchy je potrebné zdôrazniť, že voľba úrovne (obsahu vzdelávania) sa nemôže riadiť diagnostikovaným stupňom mentálneho postihnutia žiaka.

        To znamená, že žiak, ktorý podľa psychologického vyšetrenia má napr. stredný stupeň mentálneho postihnutia, nepostupuje automaticky podľa strednej, t. j. druhej úrovne obsahu vzdelávania príslušného vyučovacieho predmetu, ale pedagóg zvolí pre neho tú úroveň, ktorú je na základe svojich predpokladov schopný zvládať. Pre žiaka v rôznych vyučovacích predmetoch možno určiť rôznu úroveň obsahu vzdelávania.

        Ak žiak vďaka systematickej špeciálnopedagogickej starostlivosti prejaví vyššiu úroveň schopností než pri jeho poslednom diagnostikovaní, postupne sa mu upraví obsah vzdelávania tak, aby naň mohol čím skôr nadviazať vyššou úrovňou obsahu vzdelávania.

        Naopak, pri nezvládaní úloh, vychádzajúcich z pôvodne nastavenej úrovne obsahu vzdelávania v niektorom predmete, je nevyhnutné prejsť na ich nižšiu úroveň alebo sa vrátiť k upevňovaniu učiva predchádzajúceho ročníka.

        Môže sa stať, že stav žiaka si bude vyžadovať také tempo práce, ktoré nedovolí v priebehu jedného školského roka splniť ciele vyučovacieho predmetu príslušného ročníka. V tom prípade sa v nasledujúcom ročníku, ak to vyžaduje charakter predmetu pre nadväznosť učiva, začne neprebratým učivom predchádzajúceho ročníka a nie učivom toho ročníka, do ktorého žiak postúpil.

        Z uvedeného vyplýva, že žiak s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou s mentálnym postihnutím môže posledný ročník svojej školskej dochádzky ukončiť aj učivom nižšieho ročníka.

        Obsah a ciele obsiahnuté v obsahu vzdelávania sa prispôsobujú individuálnym osobitostiam každého žiaka.

        Vyučujúci uplatňuje primeranosť nárokov na základe dispozícií žiaka, ktoré majú vplyv na prognózu jeho vývinu s cieľom zlepšovať jeho vedomosti, zručnosti a návyky a zvyšovať tým jeho šance na zlepšovanie kvality jeho života.

        Pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím nie sú určené vzdelávacie štandardy pre jednotlivé ročníky, ktoré by bolo nutné splniť pre postup do ďalšieho ročníka.

        Výchova a vzdelávanie žiaka s AU alebo PVP sa uskutočňuje podľa individuálneho vzdelávacieho programu (ďalej aj „IVP“), ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovnej prevencie a poradenstva.

        V prípade školskej integrácie sa na tvorbe IVP podieľa školský špeciálny pedagóg spolu s triednym učiteľom alebo vyučujúcimi jednotlivých predmetov, individuálne pracuje so žiakom AU alebo PVP s MP podľa výsledkov lekárskej a špeciálnopedagogickej diagnostiky. Metodicky vedie učiteľov, spolupracuje s rodičmi žiaka a so školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie, ktoré vydalo písomné vyjadrenie k školskému začleneniu žiaka. Zákonný zástupca žiaka má právo sa s týmto IVP oboznámiť.

        .

        Organizačné podmienky na výchovu a vzdelávanie žiakov s autizmom

        Výchova a vzdelávanie sa uskutočňuje podľa individuálnych vzdelávacích programov.

        Na vysvedčení posledného ročníka sa uvedie stupeň dosiahnutého vzdelania nasledovne:

        „Žiak (žiacka) získal (získala) primárny stupeň vzdelania.“. Ak žiak ukončil povinnú školskú dochádzku uvedú sa aj údaje o ukončení povinnej školskej dochádzke a to nasledovne: „Žiak (žiačka) ukončil (ukončila) povinnú školskú dochádzku.“.

         Povinné personálne zabezpečenie výchovy a vzdelávania

        Pedagogickí zamestnanci

        spĺňajú kvalifikačné požiadavky stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi,

        preukazujú odborné a osobnostné spôsobilosti, ktoré využívajú pri pedagogickej komunikácii, motivácii žiakov, ich diagnostikovaní, hodnotení, pozitívnom riadení triedy,

        riadia svoje sebarozvíjanie a celoživotné vzdelávanie v odbornej oblasti a osobnostnom raste, ako súčasť kolektívu pedagógov sú schopní vzájomnej efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie, spolupráce, tímovej práce a kooperatívneho riešenia problémov.

         

        Vedúci pedagogickí zamestnanci

        svojimi manažérskymi, organizačnými a pedagogickými schopnosťami vytvárajú predpoklady pre fungujúci, motivovaný spolupracujúci kolektív s profesionálnou klímou a podporujúcim prostredím,

        starajú sa o svoj odborný a osobnostný rast, ako aj všetkých členov kolektívu a vytvárajú pre tento ich rast podmienky,

        sú schopní poradiť učiteľom a obhájiť ich pred negatívnymi faktormi, ktoré by nepriaznivo ovplyvňovali ich pedagogické pôsobenie.

        Asistent učiteľa

        pracuje v triede, ktorú navštevuje žiak alebo viac žiakov s AU alebo PVP s MP, ak si to vyžaduje výchova a vzdelávanie príslušného žiaka v závislosti od závažnosti jeho postihnutia

        Povinné materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výchovy a vzdelávania

        Učebne (triedy) vybavené viacúčelovým, výškovo nastaviteľným nábytkom, s priestorom pre relaxáciu a nenáročnú pohybovú aktivitu počas vyučovania.

        Učebne pre jednotlivé vyučovacie predmety vybavené špeciálnym nábytkom, prístrojmi, nástrojmi, pomôckami, technikou, materiálmi.

        Štruktúrované priestory na individuálne vzdelávanie žiakov s AU alebo PVP s MP.

        Priestory pre telovýchovné aktivity s bezpečným povrchom, náradím a náčiním.

        Priestory pre prípravné práce učiteľa, priestory na uloženie pomôcok.

        Priestory pre záujmovú činnosť po vyučovaní (školský klub detí, záujmové krúžky a voľnočasové aktivity) vybavené pracovným a odpočinkovým nábytkom, priestormi pre učenie sa, s pomôckami pre relaxáciu.

        Priestory pre stravovanie rešpektujúce hygienické normy a špecifiká individuálnych potrieb žiaka s AU alebo PVP s MP.

        Priestory pre vedenie školy a potrebných odborných a nepedagogických zamestnancov – miestnosť riaditeľa, zástupcu, hospodára, výchovného poradcu, liečebného pedagóga, školského psychológa a iných – so zodpovedajúcim technickým vybavením a nábytkom.

        Miestnosť pre uskladnenie učebníc, archív.

        Priestory pre odkladanie odevov a obuvi (šatne).

        Spoločné priestory pre hygienu, vrátane WC pre žiakov a žiačky, pre učiteľov a učiteľky, vybavené dávkovačmi pre tekuté mydlo, zásobník s dezinfekčným prostriedkom a zásobníkmi pre jednorazové utierky.

        Ďalšie pomocné priestory pre zaistenie chodu školy.

        Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní žiakov AU alebo PVP s MP

        Zdravé prostredie tried – nábytok zodpovedajúci výške žiakov, protišmyková podlaha, dostatočné denné svetlo, možnosť ochrany pred priamym slnečným svetlom, vetranie, osvetlenie, vykurovanie.

        Priestor pre ošetrenie úrazu a na krátkodobý pobyt zraneného, resp. chorého žiaka, alebo žiaka v čase akútneho zhoršenia jeho psychických problémov.

        Výrazné označenie všetkých nebezpečných predmetov a priestorov, pravidelná kontrola z hľadiska bezpečnosti,

        Lekárničky na pracovisku - vybavené podľa predpisov na dostupných miestach, kontakty na rýchlu zdravotnú pomoc, linku dôvery, políciu,

        Zabezpečenie vhodného pitného a stravovacieho režimu.

        Dodržiavanie zákazu fajčenia, pitia alkoholu a používania iných omamných látok v priestoroch školy a jej okolí, a na všetkých akciách mimo priestoru školy organizovaných školou.

         

        Stupeň vzdelania 

        Primárne vzdelanie získa žiak absolvovaním vzdelávacieho programu pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím. Dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou.

        Profil absolventa 

        Žiak je pripravený na ďalšie vzdelávanie a prípravu na povolanie v triede s individuálnym vzdelávacím programom v praktickej škole alebo v odbornom učilišti v oblasti komunikácie, sociálnych a manuálnych zručností.  

         

        5. Pedagogické stratégie

              V oblasti rozumovej výchovy je našim cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu, sebahodnotenie.

             Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.

                    Špeciálny pedagóg poskytne odbornú pomoc žiakom so zdravotným znevýhodnením, ich rodičom a zamestnancom školy.        

                    Pri prevencii drogových závislostí sa zameriavame na odborné prednášky aj na iné aktivity za pomocou PZ. Napriek tomu, že s tvrdými drogami sme ešte  na našej škole nestretli, treba sústavne pôsobiť proti fajčeniu a užívaniu alkoholických a energických nápojov cez koordinátora, rodičov a všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom.

                    Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva. Dôležitým odporúčaním je pre nás potreba orientácie na pozitívne hodnotenie žiakov, najmä slabo prospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.

                    Aktivity z oblasti environmentálnej výchovy sú zapracované do všetkých predmetov.

         

         

        6. Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami

        1. žiaci so zdravotným znevýhodnením

              Žiaci školy sú vzdelávaní podľa vzdelávacích programov s ohľadom na stupeň mentálneho postihnutia a to podľa:

        • školského vzdelávacieho programu pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia – variant A,
        • školského vzdelávacieho programu pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia – variant B,
        • školského vzdelávacieho programu pre žiakov s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia – variant C,
        • škola má upravený bezbariérový vstup do hlavnej budovy,
        •  niektoré učebne sú vybavené nastaviteľným nábytkom, ostatné triedy sú vybavené klasickým školským nábytkom,
        • v triedach je možné realizovať relaxačné cvičenia a nenáročné pohybové aktivity počas vyučovania,
        • počítačová a multimediálna učebňa sú vybavené počítačmi s príslušným programovým vybavením, spätným projektorom
        • školské dielne a školská kuchynka sú vybavené vhodným naradím, prístrojmi, pomôckami a materiálom,
        • rozvrh hodín je zostavený tak, aby sa v dennom režime vystriedali všetky činnosti v primeranom rozsahu,                                                          
        • žiakom a zamestnancom školy sú k dispozícii publikácie a časopisy žiackej a učiteľskej knižnice,
        • v rámci záujmovej činnosti dlhoročnú tradíciu majú záujmové útvary a krúžky zamerané na šport,  environmentálnu výchovu a na ručné a domáce práce
        • výchovno-vzdelávací proces sa realizuje  v súlade s vekovými možnosťami a špeciálnymi potrebami žiakov, s dôrazom na stupeň postihnutia a s ohľadom na   dochádzajúcich žiakov
        • spôsob delenia tried a zlučovanie žiakov z rôznych ročníkov je v súlade s platnou legislatívou,      
        • vzdelávanie žiaka, ktorý má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby sa realizuje podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracováva vyučujúci daného predmetu  v spolupráci s triednym učiteľom,
        • škola úzko spolupracuje s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva,
        • pedagogickí zamestnanci spĺňajú požiadavky stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi a preukazujú odborné a osobnostné spôsobilosti, ktoré využívajú pri pedagogickej komunikácii, motivácii žiakov, ich diagnostikovaní, hodnotení, pozitívnom riadení triedy,
        • výchovno-vzdelávací proces zabezpečujú odborní pracovníci školy: špeciálni pedagógovia, asistentky učiteľa, výchovný poradca, koordinátori prevencie drogových závislostí,

         

        1. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia:
        2. Sociálne znevýhodnené prostredie  ( SZP ), tak ako ho definuje  školský zákon je prostredie, ktoré  vzhľadom na sociálne, jazykové,  ekonomické, kultúrne podmienky  neposkytuje dostatok primeraných podnetov na kognitívny rozvoj dieťaťa a nepodporuje jeho sociálny a osobnostný rozvoj.
        3. Počet žiakov zo SZP  každým  školským  rokom stúpa,  deti prichádzajú do  školy z nízkym  stupňom  zaškolenosti, je  veľmi  nedostatočná spolupráca  s rodičmi. Cieľom  školy je znížiť  nedostatky  a vytvárať podmienky pre  čo  najefektívnejšie vzdelávanie  a zabezpečiť  rovný prístup ku kvalitnému  vzdelávaniu pre tieto deti. Títo žiaci dosahujú veľmi slabé výchovno-vzdelávacie výsledky, často bezdôvodne vymeškávajú vyučovanie, ich domáca príprava je veľmi slabá. 
        4. Pre zlepšenie situácie sa zapájame do projektov, ktoré sú zamerané na  týchto žiakov. Naším cieľom je dosiahnutie lepších výchovno-vzdelávacích výsledkov a zavedenie inovatívneho prístupu vzdelávania. Projekty zahrňujú celodenný výchovno-vzdelávací program, ktorý je zameraný na pomoc žiakom z marginalizovaných rómskych komunít a žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia.
        5. Celodenný program zastrešuje individuálny prístup počas vyučovacieho procesu, monitorovanie a nastavenie stimulačných programov, formovanie hygienických a sociálnych návykov, popoludňajšiu prípravu na nasledujúci deň i stratégiu zapájania znevýhodnených žiakov do aktívneho spoločenského diania na škole.
        6. Podstatnou zložkou celodenného výchovné programu je podpora záujmovej činnosti a realizácia rôznych voľnočasových aktivít. Súčasťou projektov sú pravidelné návštevy rodín žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorých cieľom je ich spoznávanie v ich prirodzenom prostredí. Aj v budúcnosti chceme týmto smerom pokračovať a napĺňať naše ciele.
        7. Konkrétne  činnosti:

        -    zavedenie vhodných  metód  a foriem vzdelávania, individuálny prístup  na všetkých predmetoch

        -    zapájanie sa do  projektov  s problematikou žiakov SZP

        -    dpolupráca s obecným úradom, komunitným  centrom

        -    spolupráxa s rodičmi,  motivovanie pre pravidelnú  dochádzku  na vyučovani

        -    získavanie žiakov pre voľnočasové aktivity

        • zabezpečovanie stravovania všetkých žiakov školy,
        • zabezpečovanie školských potrieb pre všetkých žiakov školy,
        • materiálno-technické zabezpečovanie výchovno-vzdelávacieho procesu cez sponzorov, nadácie a projekty,
        • organizovanie a cez sponzorov finančné zabezpečenie  rôznych záujmových aktivít

         

         

         

         

         

        1. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia

         

         

        1. Hodnotenie vzdelávacích výsledkov práce žiakov

              Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov v škole je poskytnúť žiakovi a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy a aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.

              Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami.

        Pri hodnotení a klasifikácii výsledkov žiakov budeme vychádzať z metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu. Okrem sumatívnych výsledkov sa sústredíme na rozpracovanie formatívneho hodnotenia výsledkov žiakov formou hodnotiaceho portfólia.

         

        • budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných.
        • hodnotenie budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj žiaka.
        • pri hodnotení učebných výsledkov žiakov sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon
        • budeme odlišovať hodnotenie spôsobilosti od hodnotenia správania

         

        1. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

        Hodnotenie zamestnancov sa bude realizovať formou:

        • pozorovania (hospitácie) vedenia školy, vedúcej MZ a vedúcej PK,
        • rozhovoru,
        • výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, dochádzka, žiacke súťaže, reprezentácia školy),
        • sledovania pokroku žiakov vo výsledkoch pod vedením učiteľa,
        • hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti, vypracovania projektov, prezentácie školy,
        • hodnotenia pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy.
        • vzájomného hodnotenia učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a „otvorené hodiny“),

         

        1. Hodnotenie školy

        Cieľom hodnotenia je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené. A preto, aby aj verejnosť vedela, ako škola dosahuje ciele, ktoré sú na žiakov kladené v ŠVP.

        Dôraz je kladený na dve veci:

        • konštatovanie úrovne stavu,
        • zisťovanie súvislostí a okolností, ktoré výsledný stav ovplyvňujú,
        • Vlastné hodnotenie školy je zamerané na:
        • ciele, ktoré si škola stanovila, najmä v koncepčnom zámere rozvoja školy a v školskom vzdelávacom programe, ich reálnosť a stupeň dôležitosti,
        • posúdenie ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom vzdelávacom programe,
        • oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých škola dosahuje slabšie výsledky, včítane návrhov a opatrení,

         

        Monitorujeme pravidelne:

        • podmienky na vzdelanie,
        • spokojnosť s vedením školy a učiteľmi,
        • prostredie – klíma školy,
        • priebeh vzdelávania – vyučovací proces- metódy a formy vyučovania,
        • výsledky vzdelávania,
        • riadenie školy,
        • úroveň výsledkov práce školy,

         

        Kritériom pre nás je:

        • spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov,
        • kvalita výsledkov,

        Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:

        • dotazníky pre žiakov a rodičov,
        • dotazníky pre zamestnancov školy,
        • analýza úspešnosti žiakov na súťažiach
        • SWOT analýza

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        1. Školský učebný plán

         Inovovaný školský učebný plán vypracovaný podľa vzdelávacieho programu, ktorý schválil Ministerstvo školstva, vedy a športu Slovenskej republiky dňa 5. 5. 2016 pod číslom 2016-14674/20270:9-10F0 s platnosťou od 1. 9. 2016

         

        Voliteľné hodiny uvedené v Inovovanom  štátnom vzdelávacom programe sú pridelené povinným učebným predmetom

        Školský učebný plán pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia s vyučovacím jazykom národnostných menšín  v šk .roku 2020/2021

         

        Vzdelávacia oblasť

        Predmet/ročník

        prípravný

        1.

        2.

        3.

        4.

        5.

        6.

        7.

        8.

        9.

        Jazyk a komunikácia

        Slovenský jazyk a slovenská literatúra

         

         

         

        3

        3+1

        3+1

        3+1

        4

        4

        4

        Jazyk a literatúra národnostnej menšiny

         

        8

        8

        5

        4+1

        4+1

        4+1

        4

        4

        4

        Rozvíjanie komunikačných schopností

        7

        +1

        +1

        +1

         

         

         

         

         

         

        Rozvíjanie grafomotorických zručností

        2

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Človek a príroda

        Vecné učenie

        1

        1

        1

        1

         

         

         

         

         

         

        Fyzika

         

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        1

        Chémia

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Biológia

         

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        1

        Vlastiveda

         

         

         

         

        2

        2+1

        3

         

         

         

        Človek a spoločnosť

        Dejepis

         

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        1

        Geografia

         

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        1

        Občianska náuka

         

         

         

         

         

         

         

        1

        1

        1

        Človek a hodnoty

        Etická výchova

         

         

        +1

        +1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        Náboženská výchova

        Matematika a práca s informáciami

        Matematika

        3

        4

        4

        4

        4

        4

        4

        4+1

        4+1

        4+1

        Informatika

         

         

         

        +1

        +1

        1

        1

        1

        1

        1

        Človek a svet práce

        Pracovné vyučovanie

        1+1

        2+1

        2+1

        3

        4

        4

        4

        4

        4

        4

        Umenie a kultúra

        Výtvarná výchova

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        Hudobná výchova

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        Zdravie a pohyb

        Telesná výchova

        2+1

        2+1

        2+1

        2+1

        2

        2

        2

        2

        2

        2

        SPOLU

         

        20

        22

        23

        24

        25

        26

        26

        28

        28

        29

         

         

         

         

        Školský učebný plán pre žiakov s stredným stupňom mentálneho postihnutia s vyučovacím jazykom národnostných menšín  v šk.roku 2020/2021

         

        Vzdelávacia oblasť

        Predmet/ročník

        prípravný

        1.

        2.

        3.

        4.

        5.

        6.

        7.

        8.

        9.

        10.

        Jazyk a komunikácia

        Slovenský jazyk a slovenská literatúra

         

         

         

        3

        3

        3

        3

        3

        3

        3

        3

        Jazyk a literatúra národnostnej menšiny

         

         

        2

        3

        3

        3

        3

        3

        3

        3

        3

        Rozvíjanie komunikačných schopností

        5

         

        3

        3

        3

        3

        3

        2

        2

        2

        2

        Rozvíjanie grafomotorických zručností

        2

         

        1

        1

        1

        1

        1

         

         

         

         

        Človek a príroda

        Vecné učenie

        1

         

        2

        2

        2

        2

        2

        3

        3

        3

        3

        Človek a hodnoty

        Etická výchova

         

         

        +1

        +1

         

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        Náboženská výchova

        Matematika a práca s informáciami

        Matematika

        2+1

         

        3

        3

        3+1

        3

        3

        3+1

        3+1

        3

        3

        Informatika

         

         

        +1

         

         

        +1

        +1

        1

        1

        1

        1

        Človek a svet práce

        Pracovné vyučovanie

        4

         

        4+1

        4

        4

        4

        4

        5

        5

        5

        5

        Umenie a kultúra

        Výtvarná výchova

        1

         

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        Hudobná výchova

        1

         

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        1

        Zdravie a pohyb

        Telesná výchova

        2+1

         

        2+1

        2

        2

        2

        2

        2

        2

        2+1

        2+1

        SPOLU

         

        20

         

        23

        24

        24

        25

        25

        26

        26

        26

        26

                                                                                                                                      

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Školský učebný plán pre žiakov s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom slovenským alebo vyučovacím jazykom národnostnej menšiny v šk.roku 2020/2021

         

        Vzdelávacia oblasť

        Predmet/ročník

         

         

        2.

        5.

         

        6.

        7.

        8.

        Jazyk a komunikácia

        Rozvíjanie komunikačnej schopnosti

        4

         

         

        3+1

        3+1

        3

        3

         

        Rozvíjanie sociálnych zručnosti

        2

         

         

        1

        1+1

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        1+1

        1

         

        Rozvíjanie grafomotorických

        2

         

         

        2

         

        1

        1

         

        zručností

         

         

         

         

        2

         

         

        Človek a príroda

        Vecné učenie

        1

         

         

        1

        1

        1

        2

        Človek a hodnoty

        Etická výchova

        Náboženská výchova

         

         

         

         

         

        1

        1

         

         

         

         

         

        Matematika a práca

        Matematika

        2+1

         

        2+1

        2+1

        2+1

        3

        s informáciami

        Informatika

         

         

         

         

         

        1

        1

        Človek a svet práce

         

        Pracovné vyučovanie

         

         

        2+1

         

         

        3+1

         

         

        3

        3

        3

        Umenie a kultúra

        Výtvarná výchova

        1

         

         

        1

        1

        1

        1

         

        Hudobná výchova

        1

         

         

        1

        1

        1

        1

        Zdravie a pohyb

        Zdravotná telesná výchova

        3

         

         

        3

        3

        3

        3

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        SPOLU

         

        20

         

         

        20

        20

        20

        20

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Školský učebný plán pre žiakov s ľahkým a stredným stupňom mentálneho postihnutia s vyučovacím jazykom slovenským v šk.roku 2017/2018

         

         

        Vzdelávacia oblasť

        Predmet/ročník

         

         

        1.A

        5.A

        7.A

        7.B

        Jazyk a komunikácia

        Slovenský jazyk

         

         

         

        6+1

        5+2

        3+2

         

        a literatúra

         

         

        8

         

         

         

         

        Rozvíjanie komunikačných

         

         

        +1

         

         

        2

         

        schopností

         

         

         

         

         

         

         

        Rozvíjanie grafomotorických

         

         

         

         

         

         

         

        zručností

         

         

         

         

         

         

         

        Vecné učenie

         

         

        1+1

         

         

        3+1

        Človek a príroda

        Fyzika

         

         

         

         

        1

         

         

        Chémia

         

         

         

         

         

         

         

        Biológia

         

         

         

         

        1+1

         

        Vlastiveda

         

         

         

        2+2

         

         

        Človek a spoločnosť

        Dejepis

         

         

         

         

        1

         

         

        Geografia

         

         

         

         

        1

         

         

        Občianska náuka

         

         

         

         

        1

         

        Človek a hodnoty

        Etická výchova

         

         

         

        1

        1

        1

         

        Náboženská výchova

         

         

         

         

         

         

        Matematika a práca

        Matematika

         

         

        4+1

        4+1

        4+1

        3+1

        s informáciami

        Informatika

         

         

         

        1

        1

        1

        Človek a svet práce

        Pracovné vyučovanie

         

         

         

         

        1+1

        4

        4

        5

         

         

        Umenie a kultúra

        Výtvarná výchova

         

         

        1

        1

        1

        1

         

        Hudobná výchova

         

         

        1

        1

        1

        1

        Zdravie a pohyb

        Telesná a športová výchova

         

         

        2

        2

        2

        2

         

         

         

         

        22

        26

        28

        26

        SPOLU

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Školský učebný plán vypracovaný podľa vzdelávacieho programu, ktorý pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 5. 5. 2016 pod číslom 2016-14674/20264:6-10F0 s platnosťou od 1. 9. 2016.

         

        Školský učebný plán ktorý pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím v šk.roku 2018/2019

         

        Výchova a vzdelávanie žiaka s AU alebo PVP sa uskutočňuje podľa individuálneho vzdelávacieho programu (ďalej aj „IVP“), ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovnej prevencie a poradenstva.

         

        Učebný plán pre žiakov s AU alebo PVP s mentálnym postihnutím

        Vzdelávacia oblasť

        Predmet/ročník

         

        1.

         

        2.

         

        2.

        3.

        5.

        6.

         

            7.

        Jazyk a komunikácia

        Slovenský jazyk

         

         

         

         

         

        2

        2

        2

        2

         

        a literatúra

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Jazyk a literatúra

        národnostnej

        menšiny

         

         

        2

         

         

        2

        4

        4

        4

         

        Rozvíjanie komunikačných

         

         

         

         

         

         

        4

         

         

         

        schopností a sociálnych zručností

         

         

        8

         

         

        7

         

        4

        2

         

        Rozvíjanie grafomotorických

         

         

        1

         

         

        1

         

         

         

         

        zručností a písanie

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Vecné učenie

         

         

        1

         

         

        1

         

         

         

        Človek a príroda

        Fyzika

         

         

         

         

         

         

         

         

        1

         

        Chémia

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Biológia

         

         

         

         

         

         

         

         

        1

        Človek a spoločnosť

        Vlastiveda

         

         

         

         

         

         

        3

        3

         

        Dejepis

         

         

         

         

         

         

         

         

        1

         

        Geografia

         

         

         

         

         

         

         

         

        1

         

        Občianska náuka

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Človek a hodnoty

        Etická výchova

         

         

         

         

         

         

        1

         

         

         

        Náboženská výchova

         

         

         

         

         

         

        1

         

        Matematika a práca

        Matematika

         

         

        4

         

        4

        4

        4

        4

        s informáciami

        Informatika

         

         

         

         

         

         

         

         

        1

        Človek a svet práce

        Pracovné vyučovanie

         

         

         

         

        2+1

         

         

        2+1

        2+1

        2+1

        2+1

         

        Výtvarná výchova

         

         

        1

         

         

        1

        1

         

        1

        Umenie a kultúra

         

         

         

         

         

         

        1

         

         

        Hudobná výchova

         

         

        1

         

        1

        1

        1

        1

        Zdravie a pohyb

        Telesná a športová výchova

         

        2

         

         

        2

        2

        2

        2

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        SPOLU

         

         

        24

         

         

        24

        25

        25

        26

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

                                             

         

         

         

         

        1. Učebné osnovy

         

         

                   

        Tvoria vlastný didaktický program vzdelávania pre každý predmet. Vychádzajú zo

        Štátneho vzdelávacieho programu a reflektujú profil absolventa a zameranie školy.

         

        Obsahujú

        1. Charakteristiku predmetu, jeho význam v obsahu vzdelávania

        2. Rozvíjajúce ciele, predmetové spôsobilosti, vychádzajúce z kľúčových spôsobilostí

        3. Témy, prostredníctvom ktorých rozvíjame kompetencie, obsah, prierezové témy a prepojenie s inými predmetmi

        4. Požiadavky na výstup

        5. Metódy a formy práce – stratégie vyučovania

        6. Učebné zdroje sú zdrojom informácií pre žiakov. Sú to učebnice, odborná literatúra, odborné časopisy, náučné slovníky, materiálno-technické a didaktické prostriedky a pod.

        7. Hodnotenie predmetu