•  

        ODBORNÉ UČILIŠTE INTERNÁTNE

         

        Gorkého 4/90

         

         930 28 OKOČ

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        INOVOVANÝ  ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

         

         

         

        2020

           

         

               

                                

                                        

         

         

         

         

         

         

                                                                                                                                                                                                                                    

         

         

        ÚVODNÉ IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE

         

        Názov a adresa školy

        Odborné učilište internátne

        Gorkého 4/90

        930 28 Okoč

        Kódy a názvy

        študijných a učebných odborov

        Učebné odbory (trojročné):

        36 86 G 10  Stavebná výroba - maliarske a natieračské práce

        29 85 G 00  Cukrárska výroba

        31 85 G 01  Krajčírka - odevná konfekcia a bielizeň                

        Stupeň vzdelania

        nižšie stredné odborné vzdelanie

        Dĺžka štúdia

        3 roky

        Forma štúdia

        denná

        Vyučovací jazyk

        slovenský /maďarský

        Druh školy

        Štátna

        Dátum schválenia ŠkVP

        august 2016

        Miesto vydania

        Odborné učilište internátne

        Gorkého 4/90, 930 28 Okoč

        Platnosť ŠkVP

        1. september 2020

         

         Kontakty pre komunikáciu so školou

         

        Titul, meno, priezvisko

        Pracovná pozícia

        Telefón

        e-mail

        Mgr. Ildikó Hrubá

        Riaditeľka školy

        031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Mgr. Eva Majerová

        Zástupkyňa riaditeľky školy

        031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Alžbeta Varga

        Hospodárka

        031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Ida Takácsová

        Ekonómka

        031/5558117

        ssokoc@gmail.com

        Zuzana Takácsová

        Vedúca školskej jedálne

        031/5558117

        ssokoc@gmail.com

         

        Zriaďovateľ:

        Okresný úrad Trnava

        Odbor školstva

        Vajanského 2

        917 01 Trnava                                                                      

        .........................................................

                                                                                                             Mgr. Ildikó Hrubá

                                                                                                                  riaditeľka školy

         

         

        Okoč, 01.09.2020

                   

                                          

        Záznamy o platnosti a revidovaní školského vzdelávacieho programu:

         

         

        Názov školského vzdelávacieho programu

        Stavebná výroba

        Kód a názov ŠVP

        36 STAVEBNÍCTVO, GEODÉZIA A KARTOGRAFIA

        Kód a názov učebného odboru

        3686 G 10 stavebná výroba – maliarske a natieračské práce

        Stupeň vzdelania

        Nižšie stredné odborné vzdelanie

        Dĺžka štúdia

        3 roky

        Forma štúdia

        Denná

         

        Platnosť ŠkVP

        Dátum

        Revidovanie ŠkVP

        Dátum

        Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod.

        01. 09. 2020

         

        01.09.2020- úprava ŠkVP  ( SLF, MJL, TSV, EOR),

        01.09. 2020- zavedenie nového povinne voliteľného predmetu: INF- II.ročník

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Základné údaje o štúdiu

         

        Kód a názov učebného odboru:

        3686 G 10 stavebná výroba – maliarske a natieračské práce

         

        Dlátka štúdia:

         

        3 roky

         

        Forma štúdia:

         

        denné štúdium

         

        Nevyhnutné vstupné požiadavky

        na štúdium:

        Do odborného učilišťa sa prijíma žiak s mentálnym postihnutím alebo žiak s mentálnym postihnutím v kombinácií s iným zdravotným postihnutím, ktorý ukončil vzdelávanie v poslednom ročníku základnej školy, špeciálnej základnej školy alebo ukončil povinnú školskú dochádzku.

        Spôsob ukončenia štúdia:

        Záverečná skúška alebo odborné zhodnotenie

         

        Doklad o dosiahnutom vzdelaní:

        Vysvedčenie a osvedčenie o zaškolení

        Vysvedčenie a osvedčenie o zaučení

        Vysvedčenie o záverečnej skúške a výučný list

        Poskytnutý stupeň vzdelania:

        nižšie stredné odborné vzdelanie

        Možnosti pracovného uplatnenia

        absolventa:

        Odborná príprava pre výkon jednoduchých a pomocných prác a činností v celej oblasti stavebníctva ako kvalifikovaný pomocný stavebný robotník.

         

        Nadväzujúca odborná

        príprava (ďalšie

        vzdelávanie):

        Ďalšie vzdelávanie a poradenstvo pre dospelých

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Škola (názov, adresa)

        Odborné učilište internátne

        Gorkého 4/90, 930 28 Okoč

        Názov ŠkVP

        Stavebná výroba

        Kód a názov ŠVP

        36 STAVEBNÍCTVO, GEODÉZIA A KARTOGRAFIA

        Kód a názov učebného odboru

        36 86 G 10 stavebná výroba - maliarske a natieračské práce

        Stupeň vzdelania

        nižšie stredné odborné vzdelanie

        Dĺžka štúdia

        3 roky

        Forma štúdia

        Denná

        Druh školy

        Štátna

        Vyučovací jazyk

        maďarský

        Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

        Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

        1.

        2.

        3.

        Spolu

        Všeobecnovzdelávacie predmety

        7

        7

        6

        20

        slovenský jazyk a slovenská literatúra

        1

        1

        1

        3

        Informatika

         

        1

         

        1

        maďarský jazyk a literatúra

        1

        1

        1

        3

        náuka o spoločnosti

        1

        1

        1

        3

        etická výchova/náboženská výchova

        1

        -

        -

        1

        Matematika

        1

        1

        1

        3

        telesná výchova

        2

        2

        2

        6

        Odborné predmety

        27

        27

        28

        82

        Technológia

        2

        2

        3

        7

        Materiály

        2

        2

        1

        5

        odborné kreslenie

        2

        2

        1

        5

        ekonomika a riadenie

        -

        -

        1

        1

        stavebné konštrukcie

        -

        -

        1

        1

        odborný výcvik

        21

        21

        21

        63

        Voliteľné predmety

        -

        -

        -

        -

        cudzí jazyk

        -

        -

        -

        -

        výchova k rodičovstvu

        -

        -

        -

        -

        základy rodinnej výchovy

        -

        -

        -

        -

        športové hry

        -

        -

        -

        -

        Spolu

        34

        34

        34

        102

         

        Prehľad využitia týždňov

        Činnosť

        1.ročník

        2. ročník

        3. ročník

        Vyučovanie podľa rozpisu

        33

        33

        30

        Záverečná skúška

        -

        -

        1

        Časová rezerva (účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, vých.-vzdel. akcie atď.)

        7

        7

        6

        Spolu týždňov

        40

        40

        37

        Záznamy o platnosti a revidovaní školského vzdelávacieho programu:

         

        Názov školského vzdelávacieho programu

        Cukrárska výroba

        Kód a názov ŠVP

        29  POTRAVINÁRSTVO

        Kód a názov učebného odboru

        29 85 G 00  Cukrárska výroba

        Stupeň vzdelania

        nižšie stredné odborné vzdelanie

        Dĺžka štúdia

        3 roky

        Forma štúdia

        Denná

         

        Platnosť ŠkVP

        Dátum

        Revidovanie ŠkVP

        Dátum

        Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod.

        01. 09. 2016

         

        01.09.2020- úprava ŠkVP ( SLF, MJL, TSV, TEC, SUR, VYW, ODK, EKR, OVY

        01.09. 2020- zavedenie nového povinne voliteľného predmetu: INF- II.ročník

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Základné údaje o štúdiu

         

        Kód a názov učebného odboru:

        2985 G 00  cukrárska výroba

         

        Dlátka štúdia:

         

        3 roky

         

        Forma štúdia:

         

        denné štúdium

         

        Nevyhnutné vstupné požiadavky

        na štúdium:

        žiaci s mentálnym postihnutím, ktorí ukončili 9. ročník špeciálnej základnej školy, špeciálnej triedy ZŠ alebo ukončili povinnú školskú dochádzku

         

        Spôsob ukončenia štúdia:

        záverečná skúška, zaučený, zaškolený

         

        Doklad o dosiahnutom vzdelaní:

        osvedčenie o zaškolení

        osvedčenie o zaučení

        vysvedčenie o záverečnej skúške a výučný list

        Poskytnutý stupeň vzdelania:

        nižšie stredné odborné vzdelanie

        Možnosti pracovného uplatnenia

        absolventa:

        výkon jednoduchých a pomocných kvalifikovaných prác v cukrárskej výrobe

         

        Nadväzujúca odborná

        príprava (ďalšie

        vzdelávanie):

        rekvalifikačné kurzy

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Škola (názov, adresa)

        Odborné učilište internátne

        Gorkého 4/90, 930 28 Okoč

        Názov ŠkVP

        29 Cukrárska výroba

        Názov ŠVP

        29 Potravinárstvo

        Kód a názov učebného odboru

        2985 G 00  cukrárska výroba

         

        Stupeň vzdelania

        nižšie stredné odborné vzdelanie

        Dĺžka štúdia

        3 roky

        Forma štúdia

        Denná

        Druh školy

        Štátna

        Vyučovací jazyk

        Maďarský

         

        Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

        Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

        1.

        2.

        3.

        Spolu

        Všeobecnovzdelávacie predmety

        7

        7

        6

        20

        slovenský jazyk a slovenská literatúra

        1

        1

        1

        3

        Informatika

         

         1

        -

        1

        maďarský jazyk a literatúra

        1

        1

        1

        3

        náuka o spoločnosti

        1

        1

        1

        3

        etická výchova/náboženská výchova

        1

        -

        -

        1

        Matematika

        1

        1

        1

        3

        telesná výchova

        2

        2

        2

        6

        Odborné predmety

        27

        27

        28

        82

        Technológia

        4

        3

        4

        11

        Suroviny

        1

        1

        1

        3

        odborné kreslenie

        1

        1

        -

        2

        Ekonomika a riadenie

        -

        -

        1

        1

        Výživa

        -

        1

        1

        2

        odborný výcvik

        21

        21

        21

        63

        Voliteľné predmety

        -

        -

        -

        0

        cudzí jazyk

        -

        -

        -

        -

        výchova k rodičovstvu

        -

        -

        -

        -

        základy rodinnej výchovy

        -

        -

        -

        -

        športové hry

        -

        -

        -

        -

        Spolu

        34

        34

        34

        102

         

        Prehľad využitia týždňov

        Činnosť

        1.ročník

        2. ročník

        3. ročník

        Vyučovanie podľa rozpisu

        33

        33

        30

        Záverečná skúška

        -

        -

        1

        Časová rezerva (účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, vých.-vzdel. akcie atď.)

        7

        7

        6

        Spolu týždňov

        40

        40

        37

         

        2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

         

                    Odborné učilište internátne  v Okoči je organizačnou jednotkou Spojenej školy Okoč,  a je zriadená Okresným úradom, odbor školstva v Trnave ako samostatná rozpočtová organizácia s právnou subjektivitou pre výchovu a vzdelávanie mentálne postihnutých žiakov. Zabezpečuje výchovu a vzdelávanie mentálne postihnutým žiakom na základe posúdenia odbornej komisie. Odborné učilište internátne v Okoči zabezpečuje výchovnovzdelávaciu a odbornú činnosť v učebných odboroch:

        • Stavebná výroba – maliarske a natieračské práce
        • Cukrárska výroba
        • Krajčírstvo – odevná konfekcia a bielizeň

        Vzdelávacie programy v odbornom učilišti poskytujú odbornú prípravu na výkon nenáročných pracovných činností žiakom s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným zdravotným postihnutím (Zákon 245/2008 Z.z. § 100). Výchovnovzdelávacia a odborná činnosť sa uskutočňuje so zreteľom na ich zníženú mentálnu úroveň a rešpektuje individualitu a osobitosť každého žiaka. V odbornom učilišti neoddeliteľnou súčasťou odborného vzdelávania a prípravy je praktické vyučovanie. Úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu odborov výchovy a vzdelávania môžu žiaci s mentálnym postihnutím získať nižšie stredné odborné vzdelanie, ktoré sa podľa stupňa zvládnutia príslušných vzdelávacích štandardov a posudzovania kvalifikácie na výkon pracovných činností člení na zaškolenie, zaučenie a vyučenie (Zákon 245/2008 Z.z. § 100).

         

        2.1 Charakteristika pedagogického zboru - personálne zabezpečenie

         

        V súčasnosti počet učiteľov a MOV zodpovedá potrebám školy vzhľadom na počet tried a pracovných skupín OV. Pedagogická a odborná spôsobilosť učiteľov a MOV je na dobrej úrovni. Učitelia, MOV a vychovávatelia majú dostatočné schopnosti a skúsenosti pre prácu s našimi žiakmi. V práci sú kreatívni a tvoriví, vo vzťahu k sebe ústretoví a tolerantní. Zamestnanci sa zúčastňujú ďalšieho vzdelávania a školení v súlade s profiláciou a potrebami školy.

         

        2.2  Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov školy

         

        Podrobný a konkrétny plán ĎVPZ je súčasťou ročného plánu školy. Manažment školy považuje za prioritnú úlohu zabezpečiť:

        • Uvádzanie začínajúcich učiteľov do pedagogickej praxe.
        • Príprava pedagogických zamestnancov na zvyšovanie si svojich kompetencií hlavne efektívne pracovať s IKT.
        • Príprava pedagogických zamestnancov na tvorbu školského vzdelávacieho programu.
        • Motivovanie pedagogických zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie, vzdelávanie, zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti.
        • Zdokonaľovanie osobnostných vlastnosti pedagogických zamestnancov, spôsobilosti pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.
        • Sprostredkovanie pedagogickým pracovníkom najnovšie poznatky (inovácie) z metodiky vyučovania jednotlivých predmetov, pedagogiky a príbuzných vied, ako aj z odboru.
        • Príprava pedagogických zamestnancov na výkon špecializovaných funkcií, napr. triedny učiteľ, výchovný poradca, predseda predmetovej komisie, knihovník atď.
        • Príprava pedagogických zamestnancov pre výkon činností nevyhnutných pre rozvoj školského systému, napr. pedagogický výskum, tvorba ŠkVP, tvorba štandardov, tvorba pedagogickej dokumentácie (pokiaľ bude v platnosti v dobiehajúcich ročníkoch), atď.
        • Príprava pedagogických zamestnancov pre prácu s modernými materiálnymi prostriedkami: videotechnikou, výpočtovou technikou, multimédiami a pod.
        • Zhromažďovanie a rozširovanie progresívnych skúsenosti z pedagogickej a riadiacej praxe, podnecovať a rozvíjať tvorivosť pedagogických zamestnancov.
        • Sprostredkúvanie operatívneho a časovo aktuálneho transferu odborných a metodických informácií prostredníctvom efektívneho informačného systému.
        • Príprava pedagogických zamestnancov na získanie prvej a druhej atestácie.

         

        2.3  Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

         

        Je účinným nástrojom zabezpečenia harmonickej organizácie celého výchovno-vzdelávacieho procesu a ďalších školských aktivít. Naša škola bude využívať štandardné spôsoby hodnotenia: formatívne a sumatívne. Formatívne hodnotenie použijeme na zvýšenie kvality výchovy a vzdelávania. Sumatívne hodnotenie použijeme na rozhodovanie. Vnútorný systém kontroly by sa mal zameriavať hlavne na celkový priebeh výchovno-vzdelávacej činnosti na škole, na tvorbu školských vzdelávacích programov, na dodržiavanie plnenia plánov predmetových komisií na zabezpečenie vyučovania didaktickou technikou a ostatným materiálno-technickým vybavením, na hodnotenie žiakov počas vyučovacej hodiny s uplatnením sebahodnotenia žiaka, na vystupovanie a rečovú kultúru vyučujúcich, na uplatňovanie didaktických zásad, na mimoškolskú činnosť učiteľov. Na hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov školy použijeme tieto metódy:

         

        Vnútorný systém kontroly ba sa mal zameriavať hlavne na:

        • na celkový priebeh celkovej výchovno-vzdelávacej činnosti na škole
        • na tvorbu školský vzdelávacích programov
        • na dodržiavanie plnenia plánov PK
        • na zabezpečenie vyučovania didaktickou technikou a ostatným materiálno-technickým vybavením
        • na hodnotenie žiakov počas vyučovacej hodiny s uplatnením sebahodnotenia žiaka
        • na vystupovanie a rečovú kultúru vyučujúcich
        • na uplatňovanie didaktických zásad
        • na mimoškolskú činnosť učiteľov

         

         

        Metódy vnútro-školskej kontroly:

        • pozorovanie
        • dotazníky, ankety
        • hodnotenie vedomostí, zručností, schopností diagnostickými prostriedkami (testy, previerky)
        • kontrola výkonových výsledkov cez štúdium školskej dokumentácie

         

        Formy vnútro-školskej kontroly:

        • hospitácie
        • previerky
        • rozbor a hodnotenie prác a prejavov žiakov
        • účasť na zasadnutiach PK
        • rozhovor
        • štúdium dokumentácie
        • konzultácia
        • fyzická obhliadka objektov

         

        Prostriedky vnútro-školskej kontroly

        • porady
        • štandardizované – neštandardizované didaktické testy
        • dotazníky
        • pedagogická a nepedagogická dokumentácia školy
        • legislatíva a pedagogické normy
        • didaktické prostriedky
        • písomné a praktické práce žiakov
        • výsledky tvorivej práce žiakov mimo vyučovania

        Podrobný prehľad vnútro-školskej kontroly je podrobne vypracovaný v Pláne práce školy.

         

        2.4  Spolupráca so sociálnymi partnermi

        Škola rozvíja všetky formy spolupráce so sociálnymi partnermi a verejnosťou. Predovšetkým sa zameriava na pravidelnú komunikáciu so svojimi študentmi – žiakmi, ich rodičmi, CŠPP, PPP a prevencie, ÚPSVaR.

        Spolupráca s rodičmi

        Rodičia sú členmi Rady školy. V škole pracuje 11 členná Rada školy v zložení : 3 pedagogickí zamestnanci, 1 nepedagogický zamestnanec, 4 zástupcovia zriaďovateľa a 3 zástupcovia rodičov.

        Všetci sú informovaní o priebehu vzdelávania žiakov na triednych schôdzkach. Zároveň sú rodičia informovaní o aktuálnom dianí na škole, o  pripravovaných akciách. Sme otvorení všetkým pripomienkam a podnetom zo strany rodičovskej verejnosti. Jednou z hlavných úloh školy bude zvýšiť komunikáciu s rodičmi. Chceme pre rodičov zriadiť spoločenskú miestnosť, kde by sa stretávali nielen s vyučujúcimi, ale aj s inými rodičmi, čím by sa vyriešili mnohé nevyriešené otázky týkajúce sa hlavne dochádzky žiakov do školy.

        Iní partneri

        Škola aktívne spolupracuje v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu a výchove mimo vyučovania s ďalšími partnermi: Domovom sociálnych služieb v Okoči, kde naši žiaci poskytujú obyvateľom DSS svoje služby pri príležitostiach, s policajným zborom v Dunajskej Strede pri organizovaní besied, prednášok a vedení krúžkov, zriaďovateľom pri napĺňaní vízie školy, pri zabezpečovaní výstav, exkurzií a súťaží, pri organizovaní záverečných skúšok, s priamo riadenými organizáciami MŠ SR, pedagogicko-psychologickými poradňami v rámci preventívnych opatrení, a pod.

         

        2.5  Priestorové a materiálno – technické podmienky školy

         

                    Nutnou podmienkou pre uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu je primerané materiálno-technické a priestorové vybavenie školy.

        Učebne - škola má zriadených 6 kmeňových učební, ktoré využívajú žiaci všetkých odborov.

        Okrem nich má vybudované odborné učebne:

        Počítačová učebňa je vybavená 10+1 počítačmi so zapojením na internet a slúchadlami a jedným učiteľským počítačom, tlačiarňou a skenerom. Pedagógovia využívajú počítače na spestrenie vyučovania vo všetkých vyučovacích predmetoch  a na vyučovanie predmetu INFORMATIKA v II. ročníku. . Škola disponuje výučbovými programami pre všetky vekové kategórie žiakov na škole. Výučbové programy a internet sú využívané aj počas krúžkovej činnosti a voľnočasových aktivít v školskom internáte. Počítače sú prístupné aj pre vzdelávanie vlastných zamestnancov školy.

        Škola v rámci projektu Digiškola získala 4 kusov notebookov, 4 kusov dataprojektorov, 4 kusov interaktívnych tabúľ. Využívané sú v rámci vyučovacieho procesu, ale i príprave pedagógov na vyučovanie a ich odborného rastu i pri plnení ich ďalších povinností.

        Účasťou v ďalších projektoch –AMV projekt - škola získala ďalšie dve interaktívne tabule s dataprojektormi a ďalšie prenosné počítače. Všetka technika je k dispozícii pedagógom i žiakom školy.

        Školská dielňa pre cukrárov: sú zriadené cukrárske dielne, ktoré sú vybavené nábytkom, strojmi a nástrojmi na výrobu cukrárskych výrobkov. Priestor a umiestnenie je postačujúce pre súčasný počet žiakov.

        Školská dielňa pre maliarov: sú zriadené dve  dielne v budove školy a vo vedľajšej budove, ktoré sú vybavené nábytkom, strojmi a nástrojmi na maliarske a natieračské práce. Priestor a umiestnenie je postačujúce pre súčasný počet žiakov.

        Školský dvor je majetkom školy. Na školskom dvore je asfaltová a trávnatá plocha, ktorú škola využíva na kolektívne športy a na voľnočasové aktivity. Je na ňom školské políčko, ktoré je využívané na pestovateľské práce. Areál žiaci využívajú počas riadneho vyučovania( bylinková záhrada), počas činností v školskom internáte a pri realizácii školských športových, vzdelávacích i kultúrnych akcií.

        Školská knižnica je určená pre pedagógov i žiakov školy. Škola vybavenie učiteľskej knižnice dopĺňa priebežne .

         

        Iné priestory :

        Kabinety sú určené pre uloženie a uskladnenie učebných pomôcok, kabinetných zbierok, náradia a náčinia. Na škole sú zriadené:

        Kabinet telesnej výchovy

        Kabinet pracovného vyučovania

        Kabinet učebných pomôcok

        Zborovňa slúži pedagogickým zamestnancom pre prípravné práce, relaxáciu a uloženie pomôcok, obuvi a odevov.

        Kancelárie s náležitým zariadením a vybavením sú určené pre prácu riaditeľky školy ,zástupkyne riaditeľky ,ekonóma školy, a vedúcu školskej jedálni Svoju kanceláriu nemá zriadenú výchovný poradca.

        Archív je zriadený na archivovanie a uloženie dokumentácie školy.

        Šatne sú umiestnené na prízemí vo vestibule školy. Ide o drevené uzamkýnateľné skrinky pre každú triedu. Slúžia žiakom na odkladanie obuvi. Šatňa je vybavená lavičkou. Vešiaky na odkladanie odevov sú umiestnené v kmeňových triedach.

        Šatňa pre učebný odbor cukrárska výroba: je umiestnená pri cukrárskej dielne.

        Šatňa pre učebný odbor maliarske-natieračské práce: je umiestnená v suteréne školy.

        Priestory pre hygienu sú určené zvlášť pre žiakov / chlapcov a dievčatá / a zvlášť pre personál.

        Škola priebežne dopĺňa kabinetné zbierky. Dopĺňa ich na základe požiadaviek vedúcich kabinetov. Je nevyhnutné vynakladať viac financií do moderných pomôcok, literatúry a didaktickej techniky.

        Súčasťou školy je školský internát, ktorý využíva na svoju činnosť  samostatnú budovu prepojenú so školou.

        Škola na zlepšenie vybavenia svojich učební a kabinetných zbierok využíva výzvy na podávanie projektov. Získaním grantov vybavila školskú knižnicu literatúrou pre deti a mládež, zabezpečila do školského klubu detí nové hračky, hry a športové potreby.

         

        2.6  Škola ako životný priestor

         

        Aby sa žiaci i pedagógovia cítili v škole čo najpríjemnejšie, treba klásť dôraz na: upravené a estetické prostredie tried, školského dvora, chodieb, aktuálne informácie o aktivitách školy na informačných tabuliach a nástenkách, budovanie priateľskej atmosféry medzi žiakmi navzájom, medzi žiakmi a pedagógmi...

        Aby sa zamestnanci i žiaci cítili v škole čo najpríjemnejšie, dôraz sa kladie na upravené a esteticky riešené prostredie učební, chodieb. Vnútorné priestory školy boli rekonštruované. Na škole prebieha výmena okien, vymaľovaný bol interiér a vymenené boli podlahové krytiny. O estetický vzhľad tried sa starajú triedni učitelia so svojimi žiakmi za pomoci školníka.

        Vo vestibule školy je umiestnená galéria s vystaveným diplomami a oceneniami žiakov z rôznych súťaží.

        Nástenky na chodbách školy sú zamerané tematicky a pravidelne sa obmieňajú a aktualizujú.

        Hlavným výchovným zámerom školy je budovanie priateľskej atmosféry a dôvery medzi žiakmi navzájom a  pedagógmi a žiakmi.

        Pedagogickí zamestnanci školy sa snažia vytvárať podmienky na osvojenie si metód individuálneho štúdia a využívanie rôznych zdrojov informácií v príprave na vyučovanie.

        Podporujú vyučovacie stratégie, metódy a postupy, ktoré prepájajú učenie so životom, rozvíjajú kompetencie žiakov  (skúsenostné učenie).

        V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa sú pedagogickí zamestnanci povinní :

        a) podporovať a umožňovať rešpektovanie názorov žiakov,

        b) sprístupňovať všetkým žiakom informácie a poradenskú službu v oblasti vzdelávania,

        c) prijímať iba také opatrenia na zabezpečenie disciplíny žiakov, ktoré sú zlučiteľné s ľudskou dôstojnosťou.

        Monitorovaním správania žiakov sa snažia predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Výchovu k ľudským právam v triede a škole usmerňujú tak, aby sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv, aby podporila hodnoty človeka.

        Uskutočňujú sa opatrenia na zamedzenie a eliminovanie šikanovania v škole a na zvýšenie pocitu bezpečnosti u žiakov a ich rodičov. V prípade oprávneného podozrenia sa prijímajú preventívne opatrenia. Problémy so správaním sa žiakov sú riešené s výchovnou poradkyňou, rodičmi a triednou učiteľkou. V ojedinelých prípadoch sa prizývajú aj zástupcovia polície.

         

        2.7  Podmienky na zaistenie bezpečnosti ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

         

                    Nevyhnutnosťou pre uskutočnenie ŠkVP je zabezpečenie vhodnej štruktúry pracovného režimu a odpočinku žiakov a učiteľov, vhodného režimu vyučovania s rešpektovaním hygieny učenia sa, zdravého prostredia učební (tried) a ostatných priestorov školy podľa platných technických a hygienických noriem – zodpovedajúca svetelnosť, teplota, nehlučnosť, čistota, vetranie, hygienické vybavenie priestorov, primeraná veľkosť sedacieho a pracovného nábytku.

        Podľa § 152 zákona c.245 /2008 o výchove a vzdelávaní je škola pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb povinná:

        a) prihliadať na základné fyziologické potreby  žiakov,

        b) vytvárať podmienky na zdravý vývin  žiakov a na predchádzanie sociálno-patologických javov,

        c) zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia  žiakov,

        d) poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov,

        e) viesť evidenciu školských úrazov  žiakov, ku ktorým prišlo počas výchovno-vzdelávacieho procesu a pri činnostiach organizovaných školou; pri vzniku školského úrazu vyhotoviť záznam o školskom úraze.

        Škola vytvára bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky v priestoroch na vyučovanie. Na začiatku školského roka sú žiaci podrobne oboznámení so školským poriadkom a s vnútornými predpismi na dodržiavanie pravidiel pri ochrane zdravia a dodržiavanie bezpečnosti pri práci a ochrane pred požiarom. Taktiež sú poučení pred každou hromadnou akciou alebo prázdninami. V odborných učebniach sú zavedené špeciálne pravidlá.

        Minimálne jedenkrát za rok je vyhlásená cvičná evakuácia žiakov a zamestnancov školy a ich presun do bezpečnej vzdialenosti od budovy školy.

        Bezpečnosť a ochranu zdravia zaručuje aktívna ochrana žiakov pred úrazmi. Na škole je zriadená funkcia školského zdravotníka, ktorý prešiel výcvikom prvej pomoci. Ten má k dispozícii vybavenú lekárničku. Nevyhnutné je dodržiavanie zákazu fajčenia, pitia alkoholu a používanie iných škodlivín v škole a v okolí.

        Škola spolupracuje s technikom bezpečnosti práce a ochrany zdravia a ochrany pred požiarmi. Sú ustanovené komisie BOZ a PO, ktoré robia prehliadku objektu a kontrolujú plnenie opatrení. Niekedy robia kontrolu náhodne a neohlásene. Revízie sú robené pravidelne podľa predpisov. Zistené nedostatky sú odstraňované okamžite.

        Žiaci na základe odporúčania pediatra alebo odborného lekára sú oslobodení od telesnej výchovy a aktivít organizovaných v prostredí, ktoré by mohlo ohroziť ich zdravie.

        V oblasti prevencie proti šikanovaniu a protidrogovej výchovy sú pravidelne pripravované odborné prednášky, aktivity zamerané na uvedenú tematiku.

         

         2.8  Pedagogické stratégie

         

        V oblasti rozumovej výchovy je našim cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu, sebahodnotenie.

        Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.

        Špeciálny pedagóg poskytne odbornú pomoc žiakom so zdravotným znevýhodnením, ich rodičom a zamestnancom školy.

        Pri prevencii drogových závislostí sa chceme zamerať aj na iné aktivity ako besedy. Napriek tomu, že s tvrdými drogami sme sa nestretli, treba sústavne pôsobiť proti fajčeniu a alkoholickým nápojom cez koordinátora, rodičov a všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom.

        Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva. Dôležitým odporúčaním je pre nás potreba orientácie na pozitívne hodnotenie žiakov, najmä slabo prospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.

        Aktivity z oblasti environmentálnej výchovy sú zapracované do všetkých predmetov.

         

        2.9  Hodnotenie školy

         

        Cieľom hodnotenia je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené. A preto, aby aj verejnosť vedela, ako škola dosahuje ciele, ktoré sú na žiakov kladené v ŠVP.

        Dôraz je kladený na dve veci:

        • konštatovanie úrovne stavu,
        • zisťovanie súvislostí a okolností, ktoré výsledný stav ovplyvňujú,

        Vlastné hodnotenie školy je zamerané na:

        • ciele, ktoré si škola stanovila, najmä v koncepčnom zámere rozvoja školy a v školskom vzdelávacom programe, ich reálnosť a stupeň dôležitosti,
        • posúdenie ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom vzdelávacom programe,
        • oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých škola dosahuje slabšie výsledky, včítane návrhov a opatrení,

         

        Monitorujeme pravidelne:

        • podmienky na vzdelanie,
        • spokojnosť s vedením školy a učiteľmi,
        • prostredie – klíma školy,
        • priebeh vzdelávania – vyučovací proces- metódy a formy vyučovania,
        • výsledky vzdelávania,
        • riadenie školy,
        • úroveň výsledkov práce školy,

         

        Kritériom pre nás je:

        • spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov,
        • kvalita výsledkov,

        Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:

        • dotazníky pre žiakov a rodičov,
        • dotazníky pre zamestnancov školy,
        • analýza úspešnosti žiakov na súťažiach
        • SWOT analýza

         

         

        3   CIELE A POSLANIE VÝCHOVY A VZDELÁVANIA

         

                  Nástup informačnej spoločnosti a globalizácia ekonomiky vedú k novému vnímaniu vzdelávania a jeho úlohy v spoločnosti. Vzdelanie sa stáva kľúčom k životnému úspechu, najlepšou investíciou do budúcnosti, účinnou prevenciou pred nezamestnanosťou, zločinnosťou, drogami. Chceme vychovať kvalitného odborníka v duchu moderných trendov, počítačovo i jazykovo zdatného, s možnosťami uplatniť sa na trhu práce u nás i v členských štátoch Európy.

                  Naším cieľom je sústredenie sa na kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu, na jeho  bezproblémový, optimálny priebeh. Dôraz vo vyučovaní kladieme na používanie moderných, efektívnych vyučovacích metód, kvalitné učebné pomôcky, didaktickú techniku a informačno-komunikačné technológie.

                  Rozvoj školy je podmienený aj sústavným vzdelávaním pedagogických zamestnancov. Škola sa usiluje stať kultúrnym, športovým a spoločenským centrom v meste a obstáť v konkurencii v rámci štiavnického regiónu.

                  Škola pokračuje v tradíciách bývalých organizačných zložiek školy, a snaží sa predovšetkým využiť  ich silné stránky. Nositeľmi zmien musia byť predovšetkým pedagogickí pracovníci, podporovaní rodičovskou verejnosťou a samozrejme všetci zamestnanci školy. Cieľom výchovy je celkový odborný rozvoj žiaka pri rešpektovaní jeho jedinečnosti a vytvorenie kladne pôsobiacej klímy v škole. 

                    Školský vzdelávací program predstavuje významnú zmenu vo vzdelávaní. Umožňuje posilniť autonómiu školy a vytvárať priestor na uskutočnenie vzdelávania a výchovy podľa zamerania školy, potrieb regiónu, rodičov a ďalších zainteresovaných.

        Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v školskom vzdelávacom programe trojročných učebných odborov vychádza z cieľov stanovených v zákone o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a štátnom vzdelávacom programe pre žiakov s mentálnym postihnutím pre skupinu trojročných učebných odborov odborných učilíšť.

        Poslaním nášho zariadenia je pripravovať žiakov s mentálnym postihnutím na povolanie, formovať ich postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov. Cieľom výchovy a vzdelávania je umožniť žiakom:

        • získať primerané kompetencie hlavne v oblasti komunikačných schopností, využívania informačno-komunikačných technológií, komunikácie v štátnom jazyku, matematickej gramotnosti,
        • rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, psychomotorické schopnosti, aktuálne poznatky a pracovať s nimi na praktických cvičeniach v oblastiach súvisiacich s nadväzujúcim vzdelávaním alebo s aktuálnymi požiadavkami na trhu práce,
        • prístup k záujmovému vzdelávaniu a voľnočasovým aktivitám,
        • posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, ktorého je občanom, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre,
        • získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám stanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a slobôd,
        • pripraviť sa na zodpovedný ţivot v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie,
        • naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotne sa vzdelávať, pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť,
        • naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa a chrániť svoje zdravie vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty,
        • získať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie

         

        4   Stupeň vzdelania

         

        Úspešným absolvovaním školského vzdelávacieho programu, ktorý vychádza z tohto vzdelávacieho programu pre žiakov s mentálnym postihnutím, môže žiak s mentálnym postihnutím alebo žiak s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným zdravotným postihnutím získať nižšie stredné odborné vzdelanie, ktoré sa podľa stupňa zvládnutia príslušných kritérií výkonov a posudzovania kvalifikácie na výkon pracovných činností člení na:

        a) zaškolenie; dokladom o získanom vzdelaní je vysvedčenie a osvedčenie o zaškolení,

        b) zaučenie; dokladom o získanom vzdelaní je vysvedčenie a osvedčenie o zaučení,

        c) vyučenie; dokladom o získanom vzdelaní a odbornej kvalifikácii je vysvedčenie o záverečnej skúške a výučný list.